מחקרים 26.09.2016

דיאליזה אינטנסיבית והיפרטרופיה של חדר שמאל

מחקר קנדי מלמד כי דיאליזה אינטנסיבית עשויה למנוע התעבות של חדר שמאל ואף לגרום לנסיגה משמעותית במסת המיוקרד. ההשפעה תורגמה גם לירידה בשיעורי תמותה ואשפוזים

מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)
מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

טיפול אינטנסיבי בדיאליזה נקשר לנסיגה במסת שריר הלב ולמניעה של עיבוי החדר השמאלי (LVH), אולם המשמעות הקלינית והפרוגנוסטית של התופעה אינה ברורה נכון להיום. חוקרים מטורונטו, קנדה, ערכו מחקר תצפיתי בקרב חולי אי ספיקת כליות סופנית שטופלו במסגרת ביתית בנסיון להעריך את ההשפעה של דיאליזה אינטנסיבית על מסת שריר הלב וההשלכות של הקשר על תמותה ואשפוזים קרדיווסקולריים של החולים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The American Journal of Nephrology.

במחקר עוקבה תצפיתי נכללו 144 חולי אי ספיקת כליות סופנית שעברו המודיאליזה אינטנסיבית (4 פעמים בשבוע ומעלה) בביתם בין השנים 1999-2012, המעקב הממוצע אחר החולים נמשך 4.7 שנים. החוקרים התמקדו בהשפעה של נסיגה ב LVH על אשפוזים קרדיווסקולריים ותמותה מכל סיבה. נסיגה בהיפרטרופיה של חדר שמאל הוגדרה כירידה בת 10% או יותר במסת שריר הלב בקרב חולים עם LVH או כמניעה של התפתחות LVH בקרב חולים ללא עיבוי חריג של המיוקרד בכניסתם למחקר.

מניתוח התוצאות עולה כי אצל 87 חולים (60.4%) תועדה נסיגה ב LVH או אי התפתחות ההיפרטרופיה ו 57 חולים (39.6%) לקו ב LVH פרוגרסיבי חרף הטיפול בדיאליזה. בניתוח רב משתני עישון (יחס סיכויים 2.78, 95% רווח בר סמך 1.06-7.36) ונוכחות של הגדלת חדר שמאל בכניסה למחקר (יחס סיכויים 2.21) התגלו כגורמים מנבאים עליה במסת שריר הלב. 16 חולים (18.4%) מאלה שחוו נסיגה או אי התפתחות LVH נזקקו לאשפוז או נפטרו, לעומת 19 חולים (33.3%) בקבוצה בה שריר הלב הוסיף לגדול. לאחר תקנון לגיל ונוכחות של סכרת נסיגה ב LVH נקשרה לסיכון נמוך באופן מובהק לתוצאת המחקר המשולבת (תמותה ואשפוזי CVD) – (יחס סיכון 0.42, 95% רווח בר סמך 1.21-0.84), יתר כל כן מניעה של LVH או הפחתה של מסת המיוקרד נקשרו קשר הפוך מובהק לתמותה (יחס סיכון 0.20, 95% רווח בר סמך 0.06-0.67).

החוקרים מסכמים כי דיאליזה אינטנסיבית עשויה למנוע התעבות של חדר שמאל ואף לגרום לנסיגה משמעותית במסת המיוקרד, להשפעה זו על שריר הלב משמעות קלינית חיובית גם במונחי תמותה ואשפוזים. חייבים לסייג ולציין כי מדובר במחקר במדגם קטן ולאו דווקא מייצג של חולים וכן אינטנסיביות של הטיפול בדיאליזה לא הוגדרה באופן אחיד מה שמקשה על הסקת מסקנות קליניות אופרטיביות.

מקור:

Am J Nephrol. 2016 Sep 17;44(4):300-307. [Epub ahead of print]
Intensive Home Hemodialysis Results in Regression of Left Ventricular Hypertrophy and Better Clinical Outcomes.
Trinh E1, Chan CT.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  LVH,  אי ספיקת כליות,  CRF,  דיאליזה,  היפרטרופיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו