מחקרים 26.09.2016

השנות מאוחרת של פרפור עליות לאחר צריבה, שכיחות וגורמי סיכון

ממחקר תצפיתי עולה כי כ 6% מחולי פרפור עליות שעברו צריבה חווים השנות שנתיים ויותר לאחר הפעולה. ליקויים מטבוליים זוהו כמנבאים המשמעותיים של השנות הפרעת הקצב

תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)

צריבה של מוקדים אריתמוגניים, לרב סביב כניסתם של ורידים ריאתיים אל העליה השמאלית, נחשבת לשיטה יעילה ומוצלחת בטיפול בפרפור פרוזדורים כרוני. חוקרים מאוניברסיטת יונסאי בדרום קוריאה ביקשו להעריך את שיעורי ההשנות של הפרפור לאחר הצריבה, תוך התמקדות בגורמים המנבאים השנויות מרוחקות שנתיים ויותר מההתערבות האלקטרופיזיולוגית. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The International Journal of Cardiology.

במחקר נכללו 1,825 חולי פרפור עליות שעברו צריבה בגלי רדיו. 523 מהם (גיל ממוצע 57 שנים, 27.2% נשים, 58.3% סבלו מפרפור התקפי) חוו השנות של הפרעת הקצב שלושה חודשים או יותר לאחר הפעולה במעקב חציוני בן 42 חודשים. החולים סווגו לשתי קבוצות - קבוצה בה ההשנות ארעה במהלך השנתיים הראשונות לאחר הצריבה (409 חולים 78.2%) וקבוצה בה ההשנות ארעה שנתיים ויותר לאחר הפעולה (114 חולים 21.8%).

מניתוח התוצאות הסתבר כי חולים עם השנות מאוחרת סבלו משורה ארוכה של הפרעות מטבוליות: עודף משקל (P=0.004), יתר לחץ דם (P=0.049), סכרת (P=0.037), איזון שומנים לקוי (P=0.009), רמת CRP גבוה מ 8 מ"ג/ליטר (P=0.049), תסמונת מטבולית (P=0.011), כל אלה בהשוואה לקבוצה עם השנות מוקדמת של פרפור העליות. בניתוח רב משתני עודף משקל (יחס סיכויים 1.756), דיסליפידמיה (יחס סיכויים 1.587) ותסמונת מטבולית (יחס סיכויים 1.972) נקשרו באופן מובהק ובלתי תלוי לסיכון מוגבר להשנות של פרפור עליות שנתיים ויותר לאחר צריבה טיפולית.

לסיכום, ממחקר שהקיף קבוצה גדולה של חולי פרפור עליות כרוני שעברו צריבה בגלי רדיו עולה כי כחמישית מהם חווים השנות במהלך השנתיים הראשונות וכ 6% שנתיים ויותר לאחר הצריבה. ליקויים מטבוליים, וביחוד סכרת, דיסליפידמיה והשמנה זוהו כגורמים המנבאים המשמעותיים להשנות מאוחרת של הפרעת הקצב השכיחה.

מקור:

Int J Cardiol. 2016 Aug 13;223:276-281.
Delayed recurrence of atrial fibrillation 2years after catheter ablation is associated with metabolic syndrome.
Baek YS1, Yang PS1, Kim TH1

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור עליות,  פרפור פרוזדורים,  הפרעות קצב,  תסמונת מטבולית,  יתר לחץ דם,  דיסליפידמיה,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו