סוכרת סוג 2 25.05.2017

טיפול במעכבי DPP-4 והסיכון לדלקת לבלב חריפה בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2

מתוצאות מטא-אנליזה, שכוללת נתונים משלושה מחקרים אקראיים נרחבים, עולה כי טיפול בגליפטינים מוביל לעלייה קטנה אך משמעותית בסיכון לפתח דלקת לבלב חריפה

לבלב (איור: אילוסטרציה)
לבלב (איור: אילוסטרציה)

תרופות המעכבות את האנזים DPP-4י(dipeptidyl peptidase 4 inhibitors; גליפטינים), ועל ידי כך מעכבות פירוק של אינקריטינים, משמשות מזה כעשור כטיפול בחולים עם סוכרת סוג 2. הקשר בין טיפול בגליפטינים והיארעות דלקת לבלב חריפה הינו שנוי במחלוקת. במאמר שתוצאותיו מתפרסמות ב- Diabetes care ביקשו החוקרים (ביניהם פרופ' איתמר רז מהדסה) לבדוק את היארעותה של דלקת לבלב חריפה בקרב חולים המטופלים בגליפטינים באמצעות ניתוח נתונים שנאספו בשלושה מחקרים אקראיים נרחבים שפורסמו בשנים האחרונות.

שלושת המחקרים שנכללו הם SAVOR-TIMI 53 (saxagliptin), EXAMINE (alogliptin) ו- TECOS (sitagliptin), אשר מטרתם הייתה להעריך בטיחות קרדיווסקולרית ויעילות של הוספת טיפול בגליפטינים בחולי סוכרת סוג 2. במחקרים אלו לקחו חלק 18,238 משתתפים שטופלו בגליפטין, ו- 18,157 שטופלו בפלצבו.

היארעותה של דלקת לבלב חריפה הייתה גבוהה באופן משמעותי בקרב חולים שטופלו בגליפטינים בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת, עם יחס צולב מחושב של 1.79 (95% CI 1.13-2.82; P=0.013). עם זאת, הפרש הסיכון המוחלט היה קטן (0.13%).

לסיכום, מתוצאות מטא-אנליזה שכללה שלושה מחקרים אקראיים נרחבים, טיפול בגליפטינים נמצא קשור בסיכון מוגבר לפתח דלקת לבלב חריפה בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2. עם זאת, למרות שהעלייה בסיכון היחסי להיארעות דלקת לבלב הינה משמעותית (79%), העלייה בסיכון המוחלט הינה קטנה, כלומר, כותבים המחברים, עלינו לצפות למקרה אחד עד שני מקרים נוספים של דלקת לבלב חריפה בעבור כל 1,000 חולי סוכרת המטופלים בגליפטין במשך תקופה של שנתיים.

מקור:

Tkáč I and Raz I. Combined analysis of three large interventional trials with gliptins indicates increased incidence of acute pancreatitis in patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 2017 Feb; 40:284.

ערכה ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת סוג 2,  גליפטינים,  דלקת לבלב חריפה,  מעכבי DPP4
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו