גלי חום 12.04.2015

אסטרוגן במינון נמוך ו-ונלפקסין הראו יעילות דומה בטיפול במנופאוזה

ונלפקסין, השייך לקבוצת מעכבי הספיגה החוזרת של סרוטונין-נוראפינפרין (SNRIs), הראה יעילות דומה לאסטרוגן בטיפול בגלי חום והזעות לילה

גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)
מנופאוזה מוקדמת (צילום: אילוסטרציה)

טיפול באסטרוגן הוא עדיין סטנדרט הזהב לתסמינים ווזומוטוריים (גלי חום והזעות לילה) של גיל המעבר בנשים, ועד לא מזמן היה הטיפול המאושר היחיד. סיכונים שקשורים בטיפול באסטרוגן הביאו להמלצה לטפל במינון הנמוך ביותר האפשרי. ונלפקסין הידרוכלוריד (ויאפקס; דקסון, ונלה; יוניפארם, ונלפקסין; טבע, אפקסור; וייז'), השייך לקבוצת מעכבי הספיגה החוזרת של סרוטונין-נוראפינפרין (SNRIs) משמש חלופה אפשרית לנשים שלא מעוניינות או לא יכולות ליטול טיפול הורמונלי. הוא יעיל יותר מפלסבו, אך סוברים שיעיל פחות מטיפול באסטרוגן, אם כי שני הטיפולים לא הושוו אחד מול השני בו זמנית.

המחקר נערך במתכונת רנדומלית מבוקרת, כפולת סמיות, תלת זרועית. 339 נשים פוסט מנופאוזליות או פרי-מנופאוזליות, שסבלו משני תסמינים ווזומוטוריים ביום לפחות, חולקו לקבלת 17β אסטרדיול במינון נמוך (0.5 מ"ג/ יום; 97 נשים), מינון נמוך של ונלפקסין הידרוכלוריד בשחרור מושהה (75 מ"ג ליום; 96 נשים) או פלסבו (146 נשים) למשך 8 שבועות.

לאחר 8 שבועות של טיפול, תדירות התסמינים הווזומוטוריים פחתה ב-53%, ב-48% וב-29% בקבוצות האסטרדיול, ונלפקסין ופלסבו, בהתאמה. אסטרדיול הפחית את תדירות התסמינים הוזומוטוריים ב-2.3 יותר ביום לעומת פלסבו (P<0.001) ונלפקסין הפחית את התדירות ב-1.8 יותר ביום לעומת פלסבו (P=0.005). בהשוואה של אסטרדיול מול ונלפקסין, אסטרדיול הפחית את תדירות התסמינים יותר מונלפקסין, אך באופן לא משמעותי סטטיסטית (P=0.09).

שביעות הרצון מהטיפול היתה גבוהה ביותר באסטרדיול (70%), נמוכה ביותר בפלסבו (38%) ובינונית עבור ונלפקסין (51%). שני הטיפולים נסבלו היטב.

החוקרים מסכמים, שהן אסטרוגן במינון נמוך והן ונלפקסין הם טיפולים אפשריים יעילים עבור תסמינים וזומוטוריים של גיל המעבר בנשים. אף כי אסטרדיול הראה יעילות מעט גבוהה יותר, ההבדל לא היה משמעותי, וספק אם להבדל זה משמעות קלינית.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Joffe H, Guthrie KA, LaCroix AZ, et al. Low-Dose Estradiol and the Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor Venlafaxine for Vasomotor Symptoms A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. Published online first. May 26, 2014. doi:10.1001/jamainternmed.2014.1891

נושאים קשורים:  גלי חום,  ונלפקסין,  SNRI,  אסטרדיול,  אסטרוגן,  מנופאוזה,  הזעת לילה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו