היפרקלציוריה 22.04.2015

ויטמין D ותוספי סידן לנשים בגיל המעבר והופעת סידן מוגבר בדם ובשתן

לפי מחקר פרוספקטיבי, גם במינונים המומלצים של תוספי ויטמין D וסידן לנשים לאחר הפסקת המחזור, הופעת סידן מוגבר בדם ובשתן היא שכיחה

תוספי סידן (צילום: אילוסטרציה)
תוספי סידן (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר היתה להעריך באופן פרוספקטיבי היארעות של סידן מוגבר בדם (היפרקלצמיה) ובשתן (היפרקליאוריה) בקרב נשים לאחר הפסקת המחזור, עם חסר ויטמין D, שצרכו בזמן המחקר 1,200 מ"ג ליום סידן וקיבלו מינונים שונים של תוסף ויטמין D.

163 נשים לבנות בנות 57-90 שנים נכללו במחקר הרנדומלי המבוקר שנמשך שנה. הנשים סבלו כולן מחסר ויטמין D (פחות מ- 20ng/ml), והוקצו לקבלת ויטמין Dי(400-4,800 IU/day) או פלסבו. הנשים כולן קיבלו תוספי סידן כדי להגיע לצריכה יומית של 1,200 מ"ג ליום.

במשך שנת המחקר, 9% מהנשים פיתחו היפרקלצמיה וכמעט שליש מהן פיתחו היפרקלציאוריה. אפיזודות של היפרקלציאוריה היו חולפות בקרב מחצית מהנשים הללו, וחוזרות בקרב המחצית השנייה. לא נמצא קשר בין היפרקלצמיה/ היפרקלציאוריה לבין המינון של ויטמין D, ואלו התרחשו בשיעור דומה בקבוצת הטיפול והפלסבו.

החוקרים מסכמים שבקרב נשים בגיל בלות, שסובלות מחסר ויטמין D ומקבלות תוספי סידן עם או ללא ויטמין D בגדר ההמלצות, היארעות היפרקלצמיה והיפרקלציאוריה שכיחה. לא ברור ממחקר זה אם התופעה נובעת מתוספת הסידן,  ויטמין D או שניהם. ייתכן שהתוצאות ממחקר זה יכולות להסביר את העלייה בהיארעות אבנים בכליות בקרב נשים. החוקרים כותבים, כי ייתכן שיש לבחון את ההמלצות הקיימות למינונים של תוספי סידן ו-ויטמין D בקרב נשים בגיל בלות.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Gallagher JC, Smith LM, Yalamanchili V. Incidence of hypercalciuria and hypercalcemia during vitamin D and calcium supplementation in older women. Menopause. 16th June 2014.

נושאים קשורים:  היפרקלציוריה,  היפרקלצמיה,  בלות,  שתן,  מנופאוזה,  סידן,  RDA,  דם,  מחקרים,  ויטמין D
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו