מחקרים 21.08.2016

טיפול בטסטוסטרון ותפקוד קוגניטיבי של גברים מבוגרים

במחקר מבוקר טיפול בטסטוסטרון במשך שלוש שנים לא שינה מהותית את התפקוד הקוגניטיבי של גברים בני 60 ומעלה עם רמות גבוליות או נמוכות של ההורמון

תפקוד של מבוגרים בגיל הזקנה (אילוסטרציה)
תפקוד קוגניטיבי. אילוסטרציה

אנדרופאוזה והיפוגונדיזם משפיעים לרעה על התפקוד הקוגניטיבי של גברים מבוגרים. חוקרים מהמחלקה לבריאות הגבר בבית הספר לרפואה של הרווארד ערכו ניסוי מבוקר ואקראי כדי לבדוק האם טיפול יומי בטסטוסטרון משפר או מיצב, יותר מפלצבו, את תפקודם הקוגניטיבי של גברים בני 60 ומעלה עם רמות נמוכות או גבוליות של טסטוסטרון. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

למחקר אקראי, מבוקר אינבו וכפול סמיות גויסו גברים בני 60 ומעלה עם רמות נמוכות או גבוליות של טסטוסטרון:
3·47–13·9 nmol/L, free testosterone <173 pmol/L. המשתתפים הוקצו אקראית (1:1) לשתי זרועות מחקר, באחת קיבלו הגברים טיפול יומי בג'ל טסטוסטרון 1% (במידת הצורך מינון הטסטוסטרון הועלה עד להשגה של רמה תקינה ויציבה של ההורמון בדם), גברים בזרוע הביקורת מרחו מדי יום ג'ל אינרטי. המחקר נמשך שלוש שנים. כל החולים עברו הערכה קוגניטיבית רב מישורית בכניסתם למחקר ובחודשים 6, 18 ו 36. הניתוח הסטטיסטי בוצע על בסיס הכוונה לטפל ופר פרוטוקול בקרב משתתפים שהשלימו את המחקר במלואו.

308 גברים גויסו למחקר והוקצו לשתי זרועותיו (156 לקבוצת ההתערבות ו 152 לקבוצת הביקורת), 280 גברים (140 בכל קבוצה) נכללו בניתוח הסופי. רמת הטסטוסטרון הכולל בדם עלתה מ 10.6 ננומול/ליטר ל 19.7 ננומול/ליטר ורמת הטסטוסטרון החופשי מ 222 פיקומול/ליטר ל 364 פיקומול/ליטר בקרב חולים שהשתמשו בג'ל טסטוסטרון יומיום, בזרוע הביקורת רמות הבסיס של טסטוסטרון היו דומות לאלה שנמדדו בזרוע ההתערבות וכמעט לא השתנו (פרט לירידה קלה בטסטוסטרון החופשי) בתקופת המחקר.

בניתוח התוצאות (הן על בסיס הכוונה לטפל והן פר פרוטוקול) לא נרשמו הבדלים ברי מובהקות ברבדים העיקריים של תפקוד קוגניטיבי בין שתי הקבוצות (עיבוד חזותי מרחבי, זיכרון מילולי, כישורי שפה ודיבור, זריזות מוטורית, קשב ותפקודים גבוהים/ניהוליים). העדר הפערים נותר על כנו גם לאחר תקנון לגיל, רמת השכלה ותפקוד קוגניטיבי בכניסה למחקר. לא זוהה קשר מובהק בין רמות הטסטוסטרון או רמות האסטרדיול לתמורות בתפקוד הקוגניטיבי במהלך המחקר.

החוקרים מסכמים כי טיפול בטסטוסטרון במשך שלוש שנים לא שינה מהותית את התפקוד הקוגניטיבי של גברים בני 60 ומעלה עם רמות גבוליות או נמוכות של ההורמון. בין מגבלות המחקר ניתן לציין את משכו – שלוש שנים הן לא תקופת זמן ארוכה דיה כדי להעריך שינוי קוגניטיבי אצל גברים ללא ליקוי התחלתי, מאידך חולי שטיון או הפרעה קוגניטיבית קלה לא נכללו בעבודה הנוכחית.

מקור:

Effects of long-term testosterone administration on cognition in older men with low or low-to-normal testosterone concentrations: a prespecified secondary analysis of data from the randomised, double-blind, placebo-controlled TEAAM trial
Huang, Grace et al.
The Lancet Diabetes & Endocrinology, Volume 4, Issue 8, 657 - 66

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  תפקוד קוגניטיבי,  טסטוסטרון,  היפוגונדיזם,  דמנציה,  הפרעה קוגניטיבית קלה,  שיטיון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו