הבוקר פורסם סקר ענק שערכו בקיץ האחרון נציגי משרד הבריאות בו השתתפו בו כ־11 אלף מטופלים ב־27 בתי־חולים בישראל. על פי הסקר, מטופלים בחדרי המיון של בתי החולים השרון, מעייני הישועה ופוריה היו המרוצים ביותר.
עוד בעניין דומה
הסקר נערך בין החודשים יוני לאוגוסט השנה על ידי נציגי משרד הבריאות. חדרי המיון למבוגרים שבהם המטופלים היו המרוצים ביותר הם: השרון (82%), מעייני הישועה (80%), בית־החולים הסקוטי בנצרת (80%), פוריה (78%) וכרמל (77%). חדרי המיון שבהם המטופלים הכי לא מרוצים: ברזילי (62%), וולפסון (63%) ואסף הרופא (67%). בית־החולים סורוקה בבאר־שבע מוביל בין חדרי המיון הגדולים אף שהוא נותן מענה ליותר ממיליון מטופלים.
חדרי המיון בבתי החולים הגדולים בישראל הגיעו למקומות הבאים בסקר: הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים ובילינסון עם 74%, שיבא עם 73%, רמב"ם עם 72% ואיכילוב עם 68%.
על פי הסקר, 83% מהמטופלים מרגישים שהצוות נתן להם יחס וכבוד. 80% סבורים שקיבלו מידע והסברים מספקים. 77% חשו שיש רצף טיפולי, כלומר שמתקיים קשר בין הגורמים הרפואיים השונים. 70% מהמטופלים שהגיעו לחדרי המיון בשנה החולפת סבורים שזמני ההמתנה סבירים, ו־77% חושבים שהתנאים הסביבתיים נאותים.
בנוסף 62% מהמטופלים הביעו שביעות רצון טובה באופן כללי מחדר המיון (ציון 10-8), ו־22% היו מאוד לא מרוצים מחדר המיון (דירוגי 5-1), 64% מהמטופלים ימליצו על בית־החולים, ו־76% מרגישים שהם מטופלים בידיים טובות. עוד עולה מהנתונים כי 76% מהמטופלים סבורים כי קיבלו מענה סביר לבעיה שבגללה הגיעו לחדר מיון.
בהשוואה לסקר הקודם שהתבצע לפני כשנתיים, קיים שיפור ניכר מאוד בכל המדדים, כאשר השיפור המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי בנושאים שהיו בתקשורת בין מטפל למטופל, העברת מידע והכרת הצוות המטפל.
מי שפחות מרוצים הם המטופלים הצעירים ביחס למטופלים בגיל 34 ומעלה ונשים ביחס לגברים. היום הקשה ביותר במיון הוא יום ראשון. מטופלים שהגיעו ביום זה לחדרי המיון היו פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים שמגיעים בשאר ימי השבוע ייתכן שבשל הצטברות העבודה בבית החולים בשל העבודה בסוף השבוע במתכונת שבת שגורמת לזמני המתנה ארוכים יותר.
אפשרויות הבחירה של המטופלים סייעו לשביעות הרצון. מטופלים שהיתה להם אפשרות לבחור לאיזה בית־חולים להגיע הביעו שביעות רצון גבוהה יותר מחדר המיון. גם מטופלים שהגיעו בשעות משמרת הבוקר היו מרוצים יותר מאלה שהגיעו בשעות הלילה העמוסות יותר.מהסקר של משרד הבריאות עולה כי לזמן ההמתנה ישנה השפעה ישירה על שביעות הרצון: מטופלים ששהו במיון פרק זמן שנמשך עד לשעתיים היו יותר שבעי רצון בכל המדדים לעומת מטופלים ששהותם עלתה על ארבע שעות. עוד עולה מהסקר שמטופלים שהגיעו עם אמבולנס פחות מרוצים בכל הפרמטרים.
שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה: "אני שמח שהנתונים משקפים שיפור בשירות הרפואי המוענק במרכזים לרפואה דחופה ובחדרי המיון לעומת השנים הקודמות. האתגר שלנו הוא לעמוד ביעדי השיפור ככל שזה הולך ונהיה מורכב יותר ויותר. המחויבות שלנו היא להמשיך להשתפר".
עוד ציין שר הבריאות: "חדרי המיון הם החוליה החשובה והמרכזית במערכת הבריאות. היא מביאה לידי ביטוי הן את איכות השירותים הקהילתיים והן במחלות האשפוז. אנו מודעים לצורך המתמיד שלנו לשפר את השירות ולהקל על ציבור החולים, ולכן הקצינו לפני כשנה למעלה מ־100 מיליון שקל לחדרי המיון, לתוספת כוח אדם, הוספת עוזרי רופא ושיפור השירות".