מניעת זיהומים 18.06.2018

זיהוי ואפיון כשלים בשימוש באמצעי הגנה מפני מזהמים בבתי חולים

מחקר חדש בוצע במטרה לזהות כשלים באמצעי זהירות למניעת הדבקה, כולל שימוש באמצעי הגנה אישיים, על ידי אנשי מערכת הבריאות

שימוש באמצעי הגנה אישיים ואמצעי זהירות מהדבקה הם אסטרטגיות מובילות להפחתת העברה של גורמים מזהמים בבתי חולים.

מחקר חדש בוצע במטרה לזהות כשלים באמצעי זהירות למניעת הדבקה, כולל שימוש באמצעי הגנה אישיים, על ידי אנשי מערכת הבריאות, שיכולים להסתיים בזיהום עצמי או העברה של מזהמים במהלך טיפול רוטיני יומיומי בבית החולים.

המחקר, מסוג מחקר איכותני, כלל תצפיות ישירות בתוך ומחוץ לחדרי מטופלים במחלקות קליניות ממרץ 2016 עד נובמבר 2016. התצפיות התרחשו במחלקות פנימיות ו/או כירורגיות ויחידות טיפול נמרץ במרכז רפואי אקדמאי ובית חולים ליוצאי צבא אמריקאים, כמו גם במחלקה לרפואה דחופה בבית חולים אוניברסיטאי.

המתצפתים ניהלו רישומים מפורטים במהלך שאיש מערכת הבריאות עשה שימוש באמצעי הזהירות להגנה מפני העברה של מזהמים (למשל Clostridium difficile, methicillin-resistant Staphylococcus aureus) או העברה נשימתית (למשך שפעת). זוהו התנהגויות מסוימות, כולל זיהום עצמי פוטנציאלי, על ידי ניתוח התוכן. התרחשויות אלו אופיינו, תוך שימוש במודל של גורמים או טעויות אנוש, ככשלים פעילים כגון הפרות, טעויות או מעידות.

התוצא הראשוני שנמדד היה מספר וסוג הכשלים בשימוש באמצעי זהירות למניעת העברה.

סך הכל, 325 תצפיות בוצעו בשני אתרים. באתר 1, הושלמו 280 תצפיות (196 במחלקות פנימיות/כירורגיות, 64 ביחידות טיפול נמרץ ו20 במלר"ד). באתר 2, הושלמו 45 תצפיות (36 במחלקות פנימיות/כירורגיות ו-9 ביחידות טיפול נמרץ).

מתוך סך התצפיות, 259 (79.7%) התרחשו מחוץ לחדר ו66 (20.3%) בתוך החדר. נצפו 283 כשלים, כולל 102 הפרות (סטיות מנהלי או פרוצדורות הבטיחות), 144 טעויות בתהליך או בפרוצדורה (כשל בכוונות) ו-37 מעידות (כשל בביצוע). ההפרות כללו כניסה לחדר ללא חלק או כל אמצעי ההגנה האישיים.

טעויות בוצעו לעתים קרובות במהלך הסרת אמצעי ההגנה האישיים ובעת התמודדות עם מצבים קשים לוגיסטית, כמו התחברות למחשב המחייבת זיהוי בתג. מעידות כללו נגיעה בפנים או  באזור נקי אחר עם כפפות או חלוק מזוהם. כל אחד מכשלים אקטיביים אלו הינו בעל סבירות משמעותית להסתיים בזיהום עצמי. הנסיבות סביב אותם כשלים השתנו לא רק בין סוגי הכשלים השונים, אלא גם באותו הסוג.

לסיכום, כשלים אקטיביים בשימוש באמצעי הגנה אישיים כנגד זיהומים ואמצעי זהירות למניעת הדבקה, בעלי סבירות משמעותית להוביל לזיהום עצמי, נצפו לעיתים קרובות. הגורמים התורמים לכשלים אלו היו מגוונים, מה שמעיד על הצורך לאסטרטגיות מגוונות להפחתת סיכוני ההדבקה במהלך עבודה שגרתית בבית החולים.

 מקור:

Krein SL, Mayer J, Harrod M, et al. Identification and Characterization of Failures in Infectious Agent Transmission Precaution Practices in HospitalsA Qualitative Study. JAMA Intern Med. Published online June 11, 2018. doi:10.1001/jamainternmed.2018.1898

עריכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מניעת זיהומים,  זיהום,  הדבקה,  בידוד,  בידוד  מגע
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו