טיפול הורמונלי 07.01.2019

טיפול בהורמוני מין יעיל לתסמונת העין היבשה לאחר גיל המעבר

השפעת תרפיה בהורמוני מין על תסמונת העין היבשה אצל נשים לאחר גיל המעבר: מטה-אנליזה של ניסויים מבוקרים אקראיים

עין יבשה. אילוסטרציה

תסמונת העין היבשה היא אחת הסיבות העיקריות לביקור אצל רופא עיניים. עין יבשה נגרמת כתוצאה מאובדן נוזל דמעות או אידוי מוגבר ועלולה לגרום לאי נוחות רבה בעיניים.

קבוצת רופאי עיניים מהמחלקה לאופטלמולוגיה ב-Anhui Medical University שבסין בצעו סקירה על מנת להעריך את היעילות של טיפול בהורמוני מין בתסמונת העין היבשה אצל נשים לאחר גיל המעבר. תוצאות הסקירה פורסמו בכתב Medicine.

החוקרים סקרו את מסדי הנתונים האלקטרוניים הבאים ללא מגבלות שפה: PubMed, Embase, Cochrane והמסד הביו-רפואי הסיני. שני סוקרים אספו את כל הספרות, אשר חיפשו תוצאות רלוונטיות באנגלית וסינית מינואר 1990 עד יולי 2017.

שני הסוקרים בחנו מסמכים באופן עצמאי, וזיהו מחקרי RCT שעמדו בקריטריוני ההכללה. לאחר מכן, המחקרים הכלולים הוערכו, והנתונים חולצו מהמאמרים. לבסוף, נעשה שימוש בתוכנת Review Managerי 5.3 (על ידי שיתוף פעולה עם Cochrane) על מנת להשלים מטה אנליזה. החוקרים דיווחו על הפרש ממוצע משולב (MD) עם רווח סמך 95% (CI).

סה"כ 358 חולים עם עיניים יבשות נרשמו ל-7 ניסויים מבוקרים אקראיים (RCT). החוקרים זיהו שיפור משמעותי סטטיסטית בציוני מבחן Schirmer לאחר טיפול בהורמוני מין (MD, 2.06; 95% CI, 0.74-4.46; I = 97%; P = .006).

עם זאת, הציונים עבור זמן שבירת הדמעה (tear breakup time TBUT) ומדד נוחות העין (ocular comfort index OCI) לא שופרו.

ניתוח מטא-אנליטי זה של 7 RCTs מצביע על כך שטיפול בהורמוני מין עשוי להיות קשור בשיפור ציוני Schirmer. עם זאת, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בציוני הבדיקה של TBUT ו-OCI. לכן, לטיפול הורמונלי מיני יש פוטנציאל בניהול יעיל של תסמונת העין היבשה בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

 מקור:

Liu, Chao, Kun Liang, Zhengxuan Jiang, and Liming Tao. "Sex hormone therapy's effect on dry eye syndrome in postmenopausal women: A meta-analysis of randomized controlled trials." Medicine 97, no. 40 (2018).

נושאים קשורים:  מחקרים,  מנפאוזה,  גיל המעבר,  עין יבשה,  sex hormone,  יובש בעין,  טיפול הורמונלי,  תסמונת העין היבשה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו