אבנים בכליה 14.03.2019

מעקב ארוך טווח אחרי מטופלים עם אבנים א-תסמיניות בכליה

אילו גורמי סיכון יכולים לנבא את ההתפתחות של מעבר האבן, גדילת האבן, התפתחות תסמינים וצורך בהתערבות אצל מטופלים עם אבנים א-תסמיניות בכליות

מטרת המחקר היתה להעריך את התוצאים לטווח הרחוק של מטופלים עם אבנים א-תסמיניות בכליות תחת מעקב ולזהות את הגורמים המקושרים לאירועים הקשורים לאבנים.

החוקרים בדקו באופן רטרוספקטיבי מטופלים עם אבנים א-תסמיניות בכליות שעברו מעקב פעיל אחר האבנים. המטופלים עבור הדמיית סונר אחת לשנה וביקורים רפואיים בהם הם נשאלו על התפתחות תסמינים או סיבוכים הקשורים לאבנים. החוקרים אירועים כמו מעבר של האבן, גדילה של האבן, התפתחות תסמינים הקשורים לאבן וצורך בטיפול התערבותי במהלך המעקב כאירועים הקשורים לאבנים.

המחקר בוצע בין השניים 2007-2017 ונכללו בו 293 מטופלים שעברו הערכה לבחינת המהלך הטבעי של אבנים א-תסמיניות בכליות. זמן המעקב הממוצע אחר מטופל היה 4.2 שנים. ההיארעות הכוללת של מעבר ספונטני של האבן, גדילת האבן, התפתחות של תסמינים הקשורים לאבן או צורך בטיפול התערבותי הייתה 32.1%, 16.7%, 28.3% ו-12.3%, בהתאמה.

החוקרים מצאו כי אבנים שהיו גדולות מ-5 מ"מ או אבנים בקוטב התחתון של הכליה היו בסבירות נמוכה יותר לעבור באופן ספונטני. בנוסף, הם מצאו שמטופלים עם סוכרת, היפראוריצמיה או עם אבנים שלא נמצאות בקליקסים הנמוכים, היו בסבירות גבוהה יותר לגדילה של האבנים. בנוסף, אבנים בגודל מעל 5 מ"מ או אבנים בקוטב התחתון של הכליה, היו בעלות סבירות גבוהה יותר להפוך לתסמיניות.

הגורמים המובהקים שניבאו צורך בהתערבות ניתוחית היו גודל האבן (מעל 5 מ"מ) וגיל המטופל (מעל 60 שנים). הטיפול הראשוני היה ריסוק האבנים באמצעות גלי הדף חוץ גופיים (extracorporeal shockwave lithotripsy) שבוצע אצל 33 מטופלים ואורתרוסקופיה גמישה שבוצעה בקרב 3 מטופלים.

החוקרים הסיקו שהמהלך הטבעי של אבנים א-תסמיניות בכליה לרוב לא דורש התערבות, למרות הנטייה שלהן להפוך לתסמיניות ולגדול לאחר תקופת זמן לא ארוכה. החוקרים ראו שמטופלים עם אבנים בגודל של 5 מ"מ ומעלה, עם רקע של סוכרת, היפראוריצמיה או אבנים שאינן נמצאות בקליקסים הנמוכים, הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח אירועים הקשורים לאבנים ולכן צריכים להיות תחת מעקב קבוע.

מקור: 

Xiaohang, L. et al. (2019) BJU International 123,3.

נושאים קשורים:  אבנים בכליות,  אבנים א-תסמיניות,  מעקב קבוע,  מעקב פעיל,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו