רמות תרופה 20.03.2019

ניטור רמות תרופה בתרופות הורמונליות

ניטור תרופות אנטי אנדרוגניות במתן פומי באונקולוגיה

תרופות אנטי הורמונליות במתן פומי חיוניות לטיפול בסרטן השד והערמונית. ידוע כי ההבדלים בין המטופלים בחשיפה פרמקוקינטית גבוהה עבור גורמים אלו, וקיימת שונות בינאישית גבוהה ביחסי תגובה-חשיפה (exposure-response) לתרופות אנטי-הורמונליות רבות. עם זאת, מתן תרופות אלו עדיין מנוהל על בסיס מתן מנות קבועות. קבוצת חוקרים ואונקולוגים מאוניברסיטת אוטרכט בהולנד פרסמו החודש מאמר המספק סקירה כללית של מאפיינים פרמקוקינטיים קליניים ופרמקודינמיים קליניים של תרופות אנטי-הורמונליות במתן פומי באונקולוגיה. הסקירה שפורסמה בכתב העת הקליני clinical pharmacokinetics כוללת אף תרגום של פרמטרים אלו לקווים מנחים מעשיים עבור ניטור רמות תרופה.

החוקרים מדגישים שניהול התרופות על בסיס מנות קבועות יכול להוביל למינון מופחת ולא אופטימלי בדם החולים בעוד חולים אחרים יכולים בקלות לסבול ממנת יתר וכתוצאה מכך מתופעות לוואי מיותרות.

מסיבה זו ניטור תרופתי טיפולי (TDM), קרי מינון אינדיבידואלי המבוסס על ריכוזי דם נמדדים של התרופה, יכול להיות אפשרות ויאבילית לטיוב הטיפול. עבור מספר תרופות אנטי אנדרוגניות, יעדי ה-TDM אינם מבוססים עדיין, ולכן החשיפה הפרמקוקינטית החציונית יכולה להוות מיקוד טיפולי (exemestane: ריכוז פלזמה מינימלי (Cmin)י4.1 ng / mL ו- enzalutamide:י Cminי11.4 mg / L). עם זאת, עבור רוב התרופות, ניתוח יעילות-חשיפה יכול להיות מתורגם ליעדים יותר ספציפים (abiraterone: יCmin 8.4 ng / mL, anastrozole: Cmin 34.2 ng / mL, ו letrozole: Cmin 85.6 ng / mL). יתר על כן, ניסויים קליניים פוטנציאליים הראו ששימוש ב-TDM ריאלי עבור טמוקסיפן, אשר סף היעילות-חשיפה של אנדוקסיפן, המטבוליט הפעיל שלו הוא 5.97 ng / mL.

בהתבסס על הנתונים הזמינים, החוקרים מסיקים אפוא כי מינון אינדיבידואלי המבוסס על ריכוזי תרופות הוא ריאלי ומבטיח עבור תרופות אנטי-הורמונליות אורליות, ויש לפתח אותו וליישם אותו בפרקטיקה הקלינית.

מקור:

Groenland, Stefanie L., Merel van Nuland, Remy B. Verheijen, Jan HM Schellens, Jos H. Beijnen, Alwin DR Huitema, and Neeltje Steeghs. "Therapeutic drug monitoring of oral anti-hormonal drugs in oncology." Clinical pharmacokinetics(2018): 1-10.

נושאים קשורים:  רמות תרופה,  סרטן הערמונית,  אנזלוטאמיד,  אקסטנדי,  מחקר קליני,  abiraterone exemestane,  טמוקסיפן,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו