סרטן הערמונית 07.11.2019

האם בדיקת PSA צריכה להיות בדיקת סקר שגרתית בערב הסעודית?

החוקרים בדקו את השכיחות וההיארעות של סרטן הערמונית בערב הסעודית במטרה לנסות לקבוע האם יש צורך בביצוע בדיקת PSA באופן שגרתי לכל הגברים

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את ההיארעות והשכיחות של סרטן הערמונית בערב הסעודית. מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל מטופלים גברים בגילאי 40 שנים ומעלה.

בדיקות הסקר ל-PSA - Prostate-specific antigen בוצעו במרפאות בקהילה המקושרות לבית החולים King Faisal Specialist Hospital and Research Centre בריאד. במחקר נכללו נתונים מספטמבר 2002 עד לדצמבר 2016.

במחקר נכללו 2,160 גברים, מתוכם 1,521 (70%) בעלי אזרחות סעודית ו-639 (30%) בעלי אזרחויות שונות. מתוך כל המטופלים שנכללו במחקר, 108 (5%) עברו ביופסיה של הערמונית.

תוצאות הביופסיה הדגימו אדנוקרצינומה של הערמונית אצל 31 מטופלים (2%) סעודים ו-6 מטופלים (0.93%). שיעור ההיארעות המתוקנן לפי גיל של סרטן הערמונית באוכלוסיית הגברים בערב הסעודית הוא 70 ל-100,000 גברים. כמו כן, כמעט שני שליש מהמקרים (71%) של סרטן הערמונית אובחנו בשלבים מוקדמים.

החוקרים הסיקו כי השכיחות של סרטן הערמונית בקרב גברים בערב הסעודים גבוהה יותר ממה שדווח על ידי Saudi Cancer Registry. עם זאת, השכיחות נמוכה בהשוואה לשכיחות במדינות מפותחות. כמו כן, גם שיעורי התמותה כתוצאה מהמחלה נמוכים מאוד. על כן, החוקרים הסיקו כי אין צורך בבדיקות סקר של PSA באופן שגרתי בערב הסעודית ובמקום יש לבצע אותן על בסיס שיקול פרטני.

מקור: 

Almutairi, A.A. et al. (2019) Saudi Medical Journal 40,7.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הערמונית,  בדיקות סקר,  PSA,  ביופסיה,  שכיחות,  היארעות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו