תיאור מקרה 21.11.2019

תיאור מקרה מ"לניאדו": בקטרמיה של סטרפטוקוקוס פיוגנס ותסמונת הלם רעיל הקשורות לחיידק

הרופאים מציינים כי למיטב ידיעתם מדובר בתיאור ראשוני של זיהום בסטרילורידס סטרקורליס הקשור לחיידק Streptococcus pyogenes ושוק טוקסי

קבוצת רופאים מבית החולים לניאדו בנתניה בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות והפקולטה לרפואה בטכניון מתארים חולה שלקה בזיהום משמעותי ב-Strongyloides stercoralis הקשור לסטרפטוקוקוס פיוגנס תוך התייצגות עם תסמונת הלם רעיל סטרפטוקוקלי. הרופאים מציינים כי למיטב ידיעתם, שילוב זיהומי כזה לא תואר בעבר.

החולה, בן 78, יליד עיראק, מתגורר בישראל 66 שנים, התייצג עם כשל רב-מערכתי הכולל פגיעה חריפה בכליות ופגיעה בכבד, קואגולופתיה וחמצת לקטית.

החולה היה בעל היסטוריה רפואית הכוללת החלפת מסתם אבי העורקים, סוכרת, היצרות עמוד השדרה וכאבי גב תחתון שטופלו בזריקות סטרואידים מקומיות חוזרות ונשנות.

תרבויות הדם היו חיוביות עבור סטרפטוקוקוס פיוגנס והטיפול האנטיביוטי הועבר לפניצילין G, קלינדמיצין ואימונוגלובולינים דרך הווריד.

בדיקות גופניות חוזרות ונשנות לא הצליחו לזהות את מקור החיידק. ביום 12 לאשפוז, התוצאות הסרולוגיות עבור Strongyloides stercoralis שנשלחו בעת קבלתו, בגלל אאוזינופיליה כרונית, חזרו חיוביות. בדיקת צואה מיקרוסקופית ותגובת שרשרת פולימרז בצואה היו חיוביות עבור Strongyloides stercoralis.

המטופל התחיל טיפול באיברמקטין והמשיך במשך ארבעה שבועות בסך הכל ושוחרר לשיקום לאחר 25 יום.

המטופל לא נחשף למדינות אנדמיות ולא למהגרים. במשך שנים רבות היו לו תסמינים רבים של מערכת העיכול, תסמיני נשימה, תסמינים עוריים, אאוזינופיליה כרונית ורמות אימונוגלובולין גבוהות. הוא עבר מספר פרוצדורות אופרטיביות ומספר רב של אשפוזים ומפגשים רפואיים עם מומחים שונים, אולם לא הובאה בחשבון האפשרות שהוא סובל מזיהום טפילי. גם בתו של המטופל, האסימפטומטית, נמצאה חיובית סרולוגית.

הרופאים מסכמים כי מדובר בתיאור ראשוני של זיהום של סטרילורידס סטרקורליס הקשורה לחיידק Streptococcus pyogenes ושוק טוקסי.

המקרה מדגיש גם את החשיבות של לקיחת היסטוריה ובחינת תוצאות מעבדה בעבר, התועלת בבדיקות סרולוגיות עבור Strongyloides stercoralis ואת החשיבות של בדיקת בני משפחה אסימפטומטיים של חולה נגוע.

הרופאים מדגישים כי יש להביא בחשבון היפר-אינפקציה ב-Strongyloides stercoralis באבחנה המבדלת של כל מטופל עם סטרפטוקוקוס פיוגנס או שוק טוקסי ללא מקור ברור, כמו גם בחולים סימפטומטיים עם אאוזינופיליה כרונית או אאוזינופיליה לסירוגין. כל זאת, אפילו ללא גורמי סיכון אפידמיולוגיים.

מקור:

Cohen, Regev, Talya Finn, Frida Babushkin, Maurice Shapiro, Martina Uda, and Tamar Grossman. "Streptococcus pyogenes bacteremia and toxic shock syndrome related to Strongyloides stercoralis hyperinfection: a case report." Journal of medical case reports 12, no. 1 (2018): 346.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  אאוזינופיליה,  גלוקוקורטיקואידים,  זיהום,  תסמונת הלם רעיל סטרפטוקוקאלי,  סטרפטוקוקוס פיוגניסס,  Strongyloides stercoralis,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו