סרטן שלפוחית השתן 25.05.2020

אבחנה של סרטן שלפוחית השתן, הפסקת עישון והסיכון להישנות המחלה

מטרת המחקר הנוכחי היתה לנתח את הקשר בין שינויים בהרגלי העישון של המטופלים לאחר קבלת האבחנה בסרטן לבין הישרדות ללא הישנות המחלה

בספרות הרפואית טרם פורסם מחקר ברור העונה לשאלה האם הפסקת עישון בעת האבחון הראשוני של סרטן שלפוחית ​​השתן פולשני שאינו חודר לשריר (NMIBC) יכולה להפחית את הסיכון להישנות הסרטן. מטרת המחקר הנוכחי היתה לנתח את הקשר בין שינויים בהרגלי העישון של המטופלים לאחר קבלת האבחנה בסרטן לבין הישרדות ללא הישנות המחלה.

לאחר הסרה ניתוחית של גידול ראשוני של NMIBC בקרב מעשנים, החולים סווגו לקבוצת "מעשנים לשעבר", כלומר אלה שהפסיקו לעשן באופן סופי, ולקבוצת "מעשנים פעילים", כלומר, אלה שהמשיכו לעשן. סטטוס העישון הוערך מחדש כל שלושה חודשים במהלך השנה הראשונה וכל שישה חודשים לאחר מכן. החוקרים אספו מידע שכלל נתונים דמוגרפיים של המטופלים, סטטוס העישון, מאפייני הגידול, סוגי הטיפולים ונתוני המעקב.

מתוך 194 מטופלים, 67 (34.5%) הפסיקו לעשן לאחר האבחנה, ואילו 127 (65.5%) לא עשו זאת. המאפיינים הקליניים והפתולוגיים התפלגו באופן הומוגני בין קבוצת המפסיקים והמעשנים.

במעקב חציוני של 38 חודשים, 106 חולים (54.6%) עם הישנות של הסרטן, 33 (49.2%) הפסיקו לעשן ו-73 (60.3%) היו מעשנים פעילים.

שיעורי הישרדות ללא הישנות סרטן במשך שלוש שנות מעקב היו 42.3% בקרב המפסיקים לעשן ו-50.7% בקרב אלה שהמשיכו לעשן  בהתאמה (p = 0.55). לא נמצא קשר מובהק סטטיסטי בין הישנות, מאפיינים פתולוגיים של הגידול הראשוני והרגלי עישון של מטופלים לאחר האבחנה. התוצאות לא הושפעו סטטיסטית מכמות העישון (סיגריה/ יום) ומשך העישון (שנים). בניתוח רב-משתני, הפסקת עישון הסיגריות בעת האבחנה לא הפחיתה משמעותית את הישנות הגידול.

החוקרים מסכמים כי יותר ממחצית המטופלים במחקר זה סבלו מהישנות של הסרטן במשך מעקב של שלוש שנים. בניתוח רב-משתני, הפסקת עישון לא הפחיתה משמעותית את הישנות הגידול.

עם זאת, שיעור ההישנות קטן מספרית ב-8.4% לטובת המפסיקים לעשן - דבר המצביע על צורך במחקרים גדולים יותר עם מעקב ממושך יותר. למרבה ההפתעה, רק 35% מהמעשנים נגמלו סופית לאחר האבחנה בסרטן.

אונקולוגים ואורולוגים צריכים לקחת תפקיד פעיל יותר בשכנוע החולים בחשיבות הגמילה מעישון בעת האבחון הראשוני בסרטן.

מקור: 

Serretta V, Di Maida F, Baiamonte D, Vella M, Pavone C, Cacciatore L, Valerio M, R, Scalici Gesolfo C, Sanfilippo C: Does Smoking Cessation at Primary Diagnosis Reduce the Recurrence Risk of Nonmuscle-Invasive Bladder Cancer? Results of a Prospective Study. Urol Int 2020. doi: 10.1159/000507122

נושאים קשורים:  סרטן שלפוחית השתן,  עישון,  הפסקת עישון,  הישרדות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו