סרטן השד 15.06.2020

הקשר בין רמות פרוגסטרון במחזור הדם לסיכון לסרטן השד בנשים לאחר גיל המעבר

קבוצת חוקרים אמריקאים ניסתה להעריך באופן קליני את הקשר בין רמות המטבוליט של פרוגסטרון ורמות פרוגסטרון במחזור הדם לבין סיכון לסרטן השד

תפקידו המלא של פרוגסטרון אנדוגני בהתפתחות סרטן השד איננו ידוע. זאת בעיקר בשל מגבלות בכלים לאבחון ריכוזי פרוגסטרון נמוכים אצל נשים לאחר גיל המעבר.

מטבוליטים של פרוגסטרון שזוהו לאחרונה עשויים לספק תובנות חדשות מאחר שנתונים מניסויים מצביעים על כך שריכוזי 5a-dihydroprogesteroneי(5αP) מעידים על סיכויים גבוהים יותר להתפתחות סרטן וכי ריכוזי 3α-dihydroprogesteroneי(3αHP) מעידים על תכונות מעכבות סרטן. בהתאם להתפתחויות מדעיות אלו חוקרים אמריקאים ניסו להעריך באופן קליני את הקשר בין רמות המטבוליט של פרוגסטרון ורמות פרוגסטרון במחזור הדם לבין סיכון לסרטן השד.

החוקרים השתמשו במערך רגיש במיוחד של liquid chromatography-tandem mass spectrometry לבדיקת רמות (תת אבחנתיות) של מטבוליטים של פרוגסטרון ופרוגסטרון בסרום. הנתונים נלקחו מתוך מחקר קוהורט שבוצע במסגרת קבוצת מחקר מעקב גדולה יותר (n = 15 595).

במחקר נכללו נשים שלא קיבלו טיפול הורמונלי אקסוגני בזמן נטילת דגימת הדם (1992-1993). מקרי סרטן השד (n = 405) אובחנו במהלך 12 שנות מעקב ותת-קבוצה של 495 נשים לאחר גיל המעבר נבחרה באופן אקראי כקבוצת בקרה מותאמת. כלל הבדיקות לרמות פרוגסטרון הושלמו ביולי 2017.

במחקר קוהורט זה, שנערך בקרב נשים לאחר גיל המעבר, רמות הפרוגסטרון במחזור הדם נמצאו קשורות לעלייה של 16% בסיכון לסרטן השד.

החוקרים מציינים כי יש לבצע מחקר נוסף כדי להעריך כיצד הסיכון לסרטן השד לאחר גיל המעבר קשור הן לפרוגסטרון אנדוגני והן למטבוליטים של פרוגסטרון ולאינטראקציות שלהם עם אסטרדיול.

מקור: 

Trabert B, Bauer DC, Buist DSM, et al. Association of Circulating Progesterone With Breast Cancer Risk Among Postmenopausal Women. JAMA Netw Open. 2020;3(4):e203645. Published 2020 Apr 1. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.3645

נושאים קשורים:  אסטרוגן,  פרוגרסטרון,  סרטן השד,  מחקרים