יתר לחץ דם 17.06.2020

עדכון נייר העמדה של החברה האירופאית ליל"ד: יתר לחץ דם וזיקפה

חולים עם יל"ד המקבלים טיפולים מסוימים נוטים לסבול מבעיות בתפקוד המיני יותר מחולים שלא טופלו, מה שמצביע על השפעה מזיקה של טיפול נגד לחץ דם על הזיקפה

יתר לחץ דם. אילוסטרציה

בריאות מינית היא חלק בלתי נפרד מהבריאות הכללית, וחיי מין פעילים ובריאים מהווים היבט חיוני באיכות החיים הטובה. למחלות לב וכלי דם ולבריאות מינית יש גורמי סיכון נפוצים משותפים (יתר לחץ דם עורקי, סוכרת, דיסליפידמיה, השמנת יתר ועישון) ומנגנוני תיווך נפוצים (תפקוד אנדותל, דלקת תת-קלינית וטרשת עורקים).

הקשר בין גורמי הסיכון יצר שינוי בחשיבה על הפתופיזיולוגיה ובטיפול בהפרעות בתפקוד מיני. מעכבי פוספודיאסטרז מסוג 5 המתווכים את לחץ הדם מקומית וסיסטמית חוללו מהפכה בניהול התפקוד המיני אצל גברים (phosphodiesterase type 5 inhibitors).

המאמר הנוכחי מתמקד בקשר בין יתר לחץ דם עורקי לבין תפקודי זיקפה. עדכון זה של נייר העמדה נוצר על ידי קבוצת העבודה בנושא תפקוד מיני ויתר לחץ דם עורקי של החברה האירופאית ליתר לחץ דם. קבוצת עבודה זו היתה פעילה מאוד במהלך השנים האחרונות בקידום היכרות של הנושא בקרב מומחים ליתר לחץ דם ורופאים המתעסקים עם בעיות באונות ובעיקרם אורולוגים, באמצעות הרצאות רבות בפגישות ארציות ובינלאומיות, ניירות עמדה, עלוני מידע, הנחיות וספר המתייחס ספציפית לבעיות זיקפה בחולי יתר לחץ דם.

מחברי המאמר מדגישים כי הפרעות בתפקודי זיקפה קודמות להתפתחות של מחלת עורקים כלילית. ההשערה היא שסדר הדברים נובע מהבדלים בגודל העורקים. השערה זו מבקשת להסביר את הביטוי השונה של אותו מצב כלי הדם, בהתבסס על גודל הכלים.

ההתייצגות הקלינית של מחלת טרשת עורקים ו / או אנדותל בעורקי הפין עשויה להקדים את הביטויים הפיזיולוגיים המקבילים בעורקים גדולים יותר.

חולים בעלי יתר לחץ דם המקבלים טיפולים מסוימים נוטים לסבול מבעיות בתפקוד המיני יותר מאשר חולים שלא טופלו, מה שמצביע על תפקיד מזיק של טיפול נגד לחץ דם בתפקוד הזיקפה. נראה כי חוסר אונות יאטרוגנית זו קשורה להשפעות לא רצויות של תרופות נגד יתר לחץ דם על רקמת הפין.

מידע זמין מצביע על השפעות שונות של תרופות נגד יתר לחץ דם על תפקוד הזיקפה, כאשר משתנים וחסמי בטא הם בעלי הפרופיל הגרוע ביותר וחוסמי קולטי אנגיוטנסין (ARB) והנביבולול (nebivolol) הם בעלי הפרופיל הטוב ביותר.

מקור:

Viigimaa M, Vlachopoulos C, Doumas M, et al. Update of the position paper on arterial hypertension and erectile dysfunction. J Hypertens. 2020;38(7):1220‐1234. doi:10.1097/HJH.0000000000002382

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  זיקפה,  בריאות מינית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו