היפוקלצמיה 19.10.2020

חוסר בויטמין D והשפעתו על מטופלים לאחר כריתת בלוטת התריס

במחקר זה נמצא כי רמה טרום ניתוחית נמוכה של ויטמין D ניבאה היפוקלצמיה משמעותית ותסמינית במקרים של תת פעילות של בלוטת יותרת התריס

בדיקת רמות ויטמין D. אילוסטרציה

תת פעילות של בלוטת יותרת התריס לאחר ניתוח הוא סיבוך שכיח של כריתת בלוטת התריס. הקשר בין חוסר טרום ניתוחי בויטמין D (בקיצור VDD) להתפתחות היפוקלצמיה חריפה יותר לאחר הניתוח אינו ברור עדיין. מטרת המחקר היתה להעריך את ההשפעה של VDD על חומרת ההיפוקלצמיה אצל מטופלים עם תת פעילות של בלוטת יותרת התריס בעקבות כריתה של בלוטת התריס.

במסגרת המחקר, מטופלים שפיתחו תת פעילות חריפה של בלוטת יותרת התריס לאחר כריתה של בלוטת התריס, על פי הגדרה של רמת הורמון בלוטת יותרת התריס <15 פיקוגרם/מיליליטר ורמת סידן לאחר התאמה לאלבומין  <8.6 פיקוגרם/מיליליטר, גויסו באופן פרוספקטיבי. המטופלים חולקו לשתי קבוצות בהתאם לסטטוס ויטמין D שלהם טרום הניתוח (קבוצת ה-VDD <20 ננוגרם/מיליליטר; הקבוצה השנייה שאינה VDD ≥20 ננוגרם/מיליליטר).

התוצא העיקרי היה חומרת היפוקלצמיה בתת פעילות חריפה של בלוטת יותרת התריס לאחר ניתוח. היפוקלצמיה משמעותית הוגדרה על פי רמת סידן ≤7.5 מיליגרם/דציליטר.

במחקר נכללו 43 משתתפים (21 VDD ו-22 ללא VDD). רמות סידן נמוכות באופן משמעותי נמצאו בקבוצת ה-VDD (עם תוצאות של (7.71 ± 0.5 לעומת 8.16 ± 0.4 מיליגרם/דציליטר, P<0.01).

היארעות היפוקלצמיה תסמינית היתה גבוהה משמעותית בקבוצת ה-VDD (עם שיעור של 43% לעומת 9%, P=0.01). רמה טרום ניתוחית של ויטמין D של <19.6 ננוגרם/מיליליטר ניבאה היפוקלצמיה משמעותית ותסמינית במקרים של תת פעילות של בלוטת יותרת התריס עם רגישות של 90% ו-82% וספציפיות של 70% ו-69%, בהתאמה.

מסקנת החוקרים היתה שחוסר טרום ניתוחי בויטמין D היה גורם סיכון בלתי תלוי להיפוקלצמיה משמעותית ותסמינית במטופלים עם תת פעילות בלוטת יותרת התריס בעקבות ניתוח לכריתת בלוטת התריס.

מקור: 

Peeradon Vibhatavata et. al (2020) DOI: https://doi.org/10.1155/2020/5162496

נושאים קשורים:  תת פעילות בלוטת יותרת התריס,  ניתוח כריתת בלוטת התריס,  היפוקלצמיה,  גורם סיכון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו