יל"ד ריאתי טרומבואמבולי 19.10.2020

יל"ד ריאתי טרומבואמבולי כרוני שנה לאחר תסחיף ריאתי

במחקר זה נמצא כי קיימת עדות ליתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי כרוני בשיעור היארעות גבוה במטופלים שעברו אירוע של תסחיף ריאתי חריף

יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי כרוני (CTEPH) מהווה סיבוך משמעותי של תסחיף ריאתי חריף הכרוך בתחלואה ותמותה ניכרת. מטרת מחקר זה היתה להעריך את ההיארעות של CTEPH בעוקבה של מטופלים לאחר אירוע ראשון של תסחיף ריאתי.

המחקר נערך בין השנים 2015-2018 ומסגרתו החוקרים ביקשו לעקוב במשך שנה אחרי 474 מטופלים לאחר אירוע ראשון של תסחיף ריאתי. לצורך אבחנת CTEPH, מטופלים עם דיספנאה לא מוסברת במהלך המעקב עברו בדיקת אקוקרדיוגרפיה טרנס-טורקלית, צנתור לב ימני, מיפוי ריאות או CT של עורקי הריאה.

במחקר נכללו 317 מטופלים עם גיל ממוצע של 56.5±16 שנים. ל-103 (32%) מטופלים היתה דיספנאה במאמץ בזמן בדיקת המעקב לאחר שנה.

מטופלים עם עדות ליתר לחץ דם ריאתי בבדיקת אקו לב עברו צנתור לב ימני. ל-11 מטופלים (18%) לא היה יתר לחץ דם ריאתי (mPAP<25mmHg) ול-47 מטופלים (81%) היה mPAP הגדול מ-25 מ"מ כספית. ל-15 מטופלים היה PAWP>15 mmHg ובכלל זה מטופלים עם מחלות לב שמאל או מחלות מסתמיות.

32  מטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי עברו בדיקות לאבחנת CTEPH ומתוכם ל-22 (6.9%) היו פגמי מילוי מרובים המעידים על CTEPH בבדיקת מיפוי ריאות.

החוקרים מסכמים כי ההיארעות של CTEPH שנה לאחר אירוע של תסחיף ריאתי חריף היתה כ-6.9%. היארעות זו גבוהה למדי ויש צורך באסטרטגיות אבחנתיות וטיפוליות על מנת לזהות בשלב מוקדם את ההתפתחות של CTEPH.

מקור:

Rashidi, F. et al. (2019) Lung. 198, 59

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם ריאתי כרוני,  עורקי הריאה,  תסחיף ריאתי,  היארעות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו