גיל המעבר 31.03.2021

ליפופרוטאין כולסטרול בדחיסות גבוהה והסתיידות עורקים במנופאוזה

במחקר נמצא כי ברמות נמוכות של אסטרדיול, HDL-C - ליפופרוטאין כולסטרול בדחיסות גבוהה - הופך מגורם מגן לגורם סיכון להסתיידות אאורטלית

מחקרים קודמים הראו שינוי באסוציאציה המגנה של גופי ליפופרוטאין כולסטרול בדחיסות גבוהה (HDL-C) בנשים מנופאוזליות. כלומר, רמות גבוהות של HDL-C אינן מגינות מפני מחלות קרדיווסקולריות בנשים בגיל המעבר. הסבר אפשרי לשינוי הן רמות הולכות ויורדות של אסטרוגן ודלקת.

במחקר אשר תוצאותיו פורסמו בכתב העת Menopause, החוקרים ביקשו לבחון האם שינוי ברמות האסטרדיול או ה-CRP שינוי את האסוציאציה בין HDL-C לבין הסתיידות אאורטלית או עורקית כלילית.

במחקר השתתפו 478 נשים בגילאי 46-59, אשר נאספו מתוך המחקר  Study of Women's Health Across the Nation Heart. נאמדה הסתיידות אאורטלית ועורקית. הסתיידות אאורטלית הוגדרה כציון אגאטסטון 100 או יותר ואילו הסתיידות עורקים כליליים הוגדרה כציון אגאטסטון 10 או יותר. באנליזה במחקר זה בוצעה רגרסיה לוגיסטית.

בסה"כ, ב-112 משתתפות (23.53%) נצפתה הסתיידות אאורטלית. ב-104 מהמשתתפות (21.76%) נצפתה הסתיידות עורקית. במודלים לא מתוקננים, שינוי של 1 מ"ג לדציליטר נמצא באסוציאציה של סיכוי נמוך ב-3% להסתיידות אאורטלית (רווח בר-סמך של 95%, 0.95-0.99) וסיכוי נמוך ב-4% להסתיידות עורקים כליליים (רווח-בר-סמך של 95%, 0.95-0.98).

במודלים מתוקננים נמצאה אינטראקציה משמעותית סטטיסטית בין HDL-C ואסטרדיול והסתיידות אאורטלית אך לא הסתיידות עורקים כליליים. רמות גבוהות של HDL-C היוו גורם מגן ברביע העליון של האסטרדיול (יחס סיכויים של 0.91, רווח בר-סמך של 95%, 0.84-0.99 לכל עלייה של מ"ג פר דציליטר של HDL-C, p=0.03).

אולם, HDL-C היווה דווקא גורם סיכון ברביע התחתון של האסטרדיול (יחס סיכויים של 1.04, רווח בר סמך של 95%, 0.98-1.10 0.84-0.99 לכל עלייה של מ"ג פר דציליטר של HDL-C, p=0.16). CRP לעומת זאת, לא שינה שום אסוציאציה בשום רמה.

החוקרים הסיקו כי האפקט המגן של רמות עולות של HDL-C על הסתיידות אאורטלית משתנה בהתאם לרמות האסטרדיול אך לא בהתאם לרמות ה-CRP. יש צורך במחקר נוסף על מנת להבין איך רמות האסטרדיול משפיעות על הקשר הנ"ל.

מקור:

Swabe G, Matthews K, Brooks M, Janssen I, Wang N, El Khoudary SR. High-density lipoprotein cholesterol and arterial calcification in midlife women. Menopause [Internet]. 2020 Dec 21;Publish Ah. 

נושאים קשורים:  ליפופרוטאין,  הסתיידות אאורטלית,  הסתיידות עורקים כליליים,  גיל המעבר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו