וסקוליטיס 20.04.2021

ממאירויות במטופלים עם דלקת בכלי הדם הקשורה לנוגדני ANCA

במחקר זה נמצא כי למטופלים עם AAV היה סיכון מוגבר לממאירות כלשהי: סרטן שלפוחית השתן, סרטן לבלב ולקרצינומת תאי קשקש

וסקוליטיס. אילוסטרציה

אצל מטופלים עם דלקת בכלי הדם הקשורה לנוגדני ANCA (בקיצור, AAV) שעור גבוה יותר של ממאירויות בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. החוקרים בדקו האם הסיכון לסרטן היה מוגבר בקרב אוכלוסיית מחקר שכללה חולי AAV בשבדיה. המשתתפים במחקר היו במעקב חציוני של שמונה שנים.

החוקרים בצעו סקירה של תיקי המקרים, והעריכו תוצאים והתפתחות ממאירות אצל 195 מטופלים עם AAV. מעקב בוצע אחרי המטופלים עד ליום מותם או לחלופין, עד 31 בדצמבר 2015.

החוקרים זיהו 60 מקרי סרטן אצל 52 מטופלים מתוך 195 משתתפי המחקר. ה-SIR (רווח בר-סמך 95%) היה 2.8 עבור סרטן במיקום כלשהו, 1.8 עבור סרטן כלשהו למעט קרצינומת תאי קשקש, 12.9 עבור קרצינומת תאי קשקש, 4.3 עבור סרטן שלפוחית שתן, ו-7.0 עבור סרטן לבלב.

מסקנת החוקרים היתה שלעומת תוצאות פרסומים אחרים אשר העריכו את הסיכון לממאירות אצל מטופלים עם AAV, במחקר זה נמצא כי למטופלים עם AAV היה סיכון מוגבר לממאירות כלשהי: סרטן שלפוחית השתן, סרטן לבלב, ולקרצינומת תאי קשקש.

מקור:

Caroline Heijl et. al (2020) The Journal of Rheumatology DOI: https://doi.org/10.3899/jrheum.181438

נושאים קשורים:  ראומטולוגיה,  דלקת כלי דם,  נוגדני ANCA,  ממאירות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו