סלוסין-β 21.10.2021

רמות סלוסין-β בדם לניבוי מחלת עורקים כליליים אצל נשים עם השמנת יתר

במחקר זה נמצא כי רמות גבוהות יותר של סלוסין-β אצל נשים עם השמנת יתר, לצד מחלת עורקים כליליים, היו קשורות לסיכון קרדיומטבולי וחומרת חסימה כלילית

טרשת עורקים (אילוסטרציה)
טרשת עורקים (אילוסטרציה)

השמנת יתר הינה בעיה בריאותית אשר הפכה למגיפה ברחבי העולם. השמנת יתר קשורה למחלת עורקים כליליים. סלוסין-β הינו פפטיד ביואקטיבי אנדוגני אשר מאיץ תגובה דלקתית בתאי אנדותל ואסקולריים ומגביר עקה חימצונית. מטרת המחקר הייתה לחקור את התפקיד הפוטנציאלי של סלוסין-β בליקוי תפקודי של האנדותל במחלת עורקים כליליים. בנוסף, החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין סלוסין- β לחומרת מחלת עורקים כליליים אצל נשים מצריות הסובלות מהשמנת יתר.

החוקרים ערכו מחקר חתך ובו נכללו 95 נשים עם השמנת יתר אשר סווגו לשתי קטגוריות: עם ובלי מחלת עורקים כליליים. כל המטופלות נבדקו באמצעות מכשיר אק״ג סטנדרטי עם 12 לידים, אקוקרדיוגרפיה, וארטריוגרפיה כליליים. סלוסין-β נמדד באמצעות בדיקת ELISA.

תוצאות המחקר הראו כי רמות סלוסין-β היו גבוהות משמעותית אצל מטופלות עם השמנת יתר ומחלת עורקים כליליים בהשוואה למטופלות ללא מחלת עורקים כליליים. רמות סלוסין-β היו קשורות באופן חיובי לסיכון קרדיומטבולי ולחומרת היצרות עורקים קורונאריים. סלוסין-β, חלבון מגיב C, ו-BMI היו קשורים באופן בלתי-תלוי למחלת עורקים כליליים ו-BMI.

מסקנת החוקרים הייתה שרמות גבוהות יותר של סלוסין-β אצל נשים עם השמנת יתר, לצד מחלת עורקים כליליים, היו קשורות לסיכון קרדיומטבולי וחומרת חסימה כלילית. לכן, סלוסין-β יכול לשמש כסמן בלתי פולשני למחלת עורקים כליליים.

מקור: 

Rashad et. al (2020) The Egyptian Journal of Internal Medicine DOI: https://doi.org/10.4103/ejim.ejim_123_18

נושאים קשורים:  סלוסין-β,  מחלת עורקים כליליים,  השמנת יתר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו